Julafton, slalom och blå om bröstet av isolation


Julen är över och nyår står just utanför dörren, vad tiden går fort va? Men det har varit riktigt fint! På julafton tog jag faktiskt vilodag från dieten, utan att gå överstyr förstås. Jag firade hemma hos familjen med frukost med julskinkan som mamma körde i ugnen kvällen innan. Just det, det var ju uppesittarkväll då med hemmagjord choklad och Bingolottos uppesittarkväll. Och för att gå tillbaka till julafton igen; Kalle Anka och vännerna gick ju självklart på TV'n, en sån sak får man ju bara inte missa! Såg även hela Kan du vissa Johanna? hehe, har aldrig sett hela förut utan bara början ett antal gånger. När jag var mindre åkte vi nämligen på besök hos pappas en vän och då  hann jag börja se början av den varje gång innan vi åkte vidare till farmor. Men vilken fin film det var alltså, vart verkligen berörd av den. Sedan vart det julemiddag och besök av tomten. :) Tog dagen helt som den kom och bara var med familjen. Inte ens någon klocka som ringde på morgonen!
 
Dagen efter var dock allvaret igång igen, och ryggpass var det som gällde då! Ett riktigt bra sådant var det med grym kontakt med alla rygens delar. Latspreaden börjar komma på allvar nu! Därefter bröst/biceps-pass. En liten kul detalj där; körde superset och lyckades hålla kontakten så pass att jag fick blåa fläckar på brösten tillsammans med att resten vart rött och sprängfyllt! Blåa fläckar?! Aldrig sett det under mina tidigare drygt 4 år av träning! För 3 veckor sedan sa min passare i lutande bänk lätt exhalterad över det att jag fick blå fläckar på bröstet medan jag körde, men det var inget som jag själv hann se. Men nu fick jag se det själv också och måste ju faktiskt säga att jag vart rätt nöjd när de dök upp! Handlederna tål även rak skivstångscurl igen och efter 11 veckor av det är 50 kg inget problem att curla med grym kontakt!
 
Fått en del kommentarer på gymmet också på sistone av olika vilket är otroligt motiverande! Såna komplimanger som för den som säger det kan upplevas som en liten grej betyder faktiskt jättemycket för mig som får höra det!
 
Börjar dock känna mig lätt sliten nu och vilodagarna blir allt skönare och skönare tyvärr! Fick min 7a, 4a och 2a med 15 s. vila mellan de tre seten på 460 kg i benpress med smal låg fotställning idag men krafterna avtog snabbare än jag hade velat. Fjärde setet körde inte på mer än 330 kg eller vad det kan ha varit, orkade faktiskt inte ens räkna utan körde på bara. Vart dock 8+5+3 på sista setet men med full sinnesnärvaro och helt kry i musklerna borde jag kunnat hålla mig kvar på 350 kg som förra passets fjärde utökade set i benpressen. Lyckades trots de enligt mig smått misslyckade avslutningsseten i benpress köra min 11a och 10a på 100 kg i knäböjen supersetat med bensparken. Må låta som små vikter men efter, om man räknar varje anspänningstillfälle, 12 set till så nära positiv fail man kan komma i benpress så tar det emot bara att huka sig för att ta shakern från golvet. Känner jag mig det minsta sliten efter morgondagens vilodag blir det en till vilodag innan nästa 2 träningsdagar och ytterligare 2, fast ordinarie planerade, vilodagar. Tänker inte riskera mig att bli övertränad vilket det känns som jag är på väg att bli. Det kom rätt plötsligt de 4 senaste dagarna.
 
I alla fall; men, tänker ni då; är det inte byggning han håller på med, varför hålla på att fixera sig så kring vikterna då?
 
Jo jag följer ett program på 16 veckor och denna veckan ska jag ligga på samma vikter som förra veckans pass men med ökat repetitionsantal. Så det är fortfarande ingen styrketräning jag kör, men passets totala intensitet beror fortfarande på vikterna som används under passets gång. 
 
Hade även 2 vilodagar, torsdagen och fredagen, så under torsdagen åkte vi tillsammans i familjen till Romme Alpin och åkte slalom. Oväntat nog (eller?) var det den 21-åriga killen som gymmar som testade gränserna mest och satte första omkullåkningen i familjen. Ja, det var jag. ;) Men det var ett kärt återbesök, vad kul det är med fart och fläkt!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0