Att träna biceps

 
Har fått en del frågor kring träning av biceps de senaste månaderna så här kommer mina tankar kring den delen av träningen! Tänker inte gå in på övningsval och uppbyggnad av pass och liknande utan kommer istället beskriva det som jag ser mer utav på gymmet än antalet bicepsövningar; utförandet i vanlig hantelcurl. Jag tänker inte göra mig märkvärdig med frasen Du gör fel! utan kommer lugt bara beskriva vad jag tänker på i min favoritövning här, och vad jag upplever funkar bäst och som du eventuellt kan ha nytta av. 
 
1: Jag går fram till de tyngsta hantlarna gymmet har och skriker Lightweight baabyyyyy!.
 
2: Inser mina begränsningar och väljer en mer lämplig vikt som jag plockar upp.
 
3: Jag ställer mig höftbrett med fötterna aningen utåtvinklat och lätt böjda knän för att stå stadigt, jag kommer behöva fördela om vikten när jag curlar upp vikten.
 
4: Curlar upp vikten medan jag pressar in armbågen mot midjan för att inte "rotatorkuff-vända" upp vikten. Armbågen skjuts aningen framåt allt eftersom hanteln höjs. Armbågen går inte bakåt först för att få ihop vinkeln i armbågen för att sedan skjuta fram armbågen och ge hanteln snålskjuts upp till toppläget som brukar agera viloläge vid såna utföranden. 
 
5: Stannar och ser till att erhålla full kontraktion en bit innan toppläget och vänder sedan för att gå ned igen. 
 
6: Sänker hanteln med ett tempo av ungefär 2 sekunder.
 
7: Håller lätt vinkel i armbågen i bottenläget för att inte stå och låta biceps slappna av. Den kan lätt få grisa sig igenom de få set den får tillägnad sig under veckan.
 
8: Tummar en aning på tidigare tankar (med undantag från armbågarnas placerign i sidled som jag försöker hålla, det är fortfarande biceps som ska få jobba) vid setets slut för att inte begränsa framgång. Framgång är inte alltid snyggt. Men den har en stabil grund.
 
9: Lägger ned hantlarna nöjd med den gångna minuten som jag spenderat.
 
Så, detta var första inlägget i serien Do I even lift? Hoppas den var givande och att du har fått inspiration till din bicepsträning.
 
Här är en ypperlig låt att bicepscurla till också! 
 
La det swinge, la det rock 'n' roll
La det swinge til du mister all kontroll


 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0