Övre rygg-pass och underarmar. Mycket underarmar.

 
Övre rygg-pass och underarmar idag.
 
3 set chins. Första setet på kroppsvikt och långsamt utförande på både excentrisk som koncentrisk fas och toppkontraktion. Vet inte vad det landade på i antal. Inte över 14 i varje fall. Sedan ett set med 10 kg hängande i bälte. Vanligt explosivt utförande här och långsam excentrisk fas. 6 reps. Sedan ett set på kroppsvikt och explosivt igen då krafterna började tryta för att klara fler chins. Landade kring 6 igen. Var däremot nogrann att armbågarna gick ut åt sidorna och inte framåt, likaså att skuldrorna var i sitt nedre läge under övningens gång med undantag från start där jag släpper ut helt för draget i latsen.
 
3 set skivstångsrodd. Inget slänga-på-50-kg-mer-än-vad-man-klarar-utförande utan tippade kroppen så horisontellt som möjligt utan att gå över till att köra nån styrke-rodd med dödstart. Korsryggen lätt svankad. Första setet kring 7 reps och 80 kg i händerna lätt explosivt, ingen micropaus i toppläget. Andra med men aningen mer upprätt. Trejde setet sänkte jag till 60 och körde micropaus i toppläget. Inte helt nöjd med passet men allt är ju relativt, var inget dåligt pass. Det var bara ingen wow-faktor över det.
 
3 set smala latsdrag med supinerad grepp. Tunga set. Startläge med kroppen helt vertikalt och skuldror och axlar så utsläppta som det bara gick utan att släppa kontraktionen i latsen. Lätt bakåtlutad i slutläget då det drar riktigt mycket ned mot fästena vid korsryggen. Annars är det startläget som är det allra bästa med den här övningen där dragläget och sträcket i latsen är helt brutalt.
 
Slängde in ett fjärde set här som jag tvingade mig tillbaka till den vikt jag startade med på första setet och drog igenom en femma då jag kom på att jag fegat lite i arbetsseten och ville slänga in lite överbelastning. Tillät lite gung (momentum) från startläget på dessa. De gånger jag utför övningar med momentum lägger jag även in en extraväxel på att verkligen inte tappa den excentriska fasen (á la tokgungande).
 
Avslut: En övning som stämmer in på fokusen för dagens pass och inte är en CNS-tung övning. Stående pull-overs med stång från taktrissa verkar ju stämma in ypperligt på dagens pass som hade fokus på bredd! Sagt och gjort, 7 set med 12-16 reps och 30-40 s. vila genomförda. Tog bra. Om än så kände jag när jag var klar att något saknades. Nånstans under passet så försvann glöden lite granna utan att jag riktigt tänkte på det. Hoppas mitt maltodextrin kommer hem imorgon så man får lite tryck i kroppen för nu är det verkligen en regelrätt fasta från kvällen dagen innan tills dess att dagens pass är genomfört och jag får trycka i mig energi igen. 
 
Ah just det! Slängde i 3 set omvänd skivstångscurl, 3 set sittande supinerad underarmscurl och 2 set pronerad underarmscurl. Högreps i allt då jag inte är något fan av att mosa på tungt på underarmarna p.g.a. diverse risker för inflammation och överbelastning (inte överbelastning som i att köra överbelastning i övningar som t.ex. sista setet smala latsdrag idag utan överbelastning på lång sikt).
 
Det var dagens pass, funderar nu på om jag ska skriva over eller out. Visste du att actionfilmsfrasen Over and out faktiskt översatt blir som att i radion säga Kom, klart slut. Hur efterblivet låter inte det? ;) "Don't be that guy"! Men nu kom jag av mig helt från ämnet så det får bli en sådan avslutning i nästa inlägg..!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0