Stretchar du?

Stretch av baksida lår
 
Stretching. Att stretcha eller att inte stretcha, det är frågan. Har stretching en plats i din träningsrutin? Varför/varför inte?
 
Jag stretchar framför allt underkroppen och då för att hålla funktionen. Innan knäböj och benpress stretchar jag hälsena/vad, beroende på repsantal och dagsform också ITB och sätesmuskeln, för att kunna hålla ett cleant utförande och verkligen lägga all vikt på låren utan att falla fram med överkroppen/skjuta bak rumpan onaturligt i de övningarna. Sedan efteråt och under andra träningspass baksida lår och vader. Nu under högvolymsträningen experimenterar jag med stretch av aktiv muskelgrupp mellan vartannat set och sedan flex vartannat set. Flexningen reducerar passage av nytt blod till viss mån (behåller trycket a.k.a. pumpet) i muskeln samtidigt som stretching reducerar trycket en aning. Stretch av underarmar är också något som är återkommande. Tar sällan mer än  5 min efter passet att stretcha igenom prioriterade muskelgrupper de träningspass stretching ingår och oftast blir det en del skitsnack under de minuterna. Två flugor i en smäll där- win win!
 
Dokumenterade fördelar eller ej, för mig har det en givet plats i träningsrutinen. :) Ha en trevlig kväll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0